Als we de twee Innervate-directeuren spreken zijn ze net terug van de Alpe d’HuZes, het jaarlijkse sportevenement dat geld inzamelt voor onderzoek naar kanker en verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met kanker. De deelname was een idee van een van de medewerkers van Innervate, het bedrijf van Hub Martinussen en Roger Wigny dat dit jaar z’n vijfentwintigjarig bestaan viert.
“Zo’n sportevenement past bij ons: we promoten sportiviteit, het is teambuilding en ook een eerbetoon aan een van de founding fathers van dit bedrijf, Stefan van den Brekel, die op jonge leeftijd aan de ziekte overleed,” legt Hub Martinussen uit.
“Een indrukwekkend evenement,” vult Roger Wigny aan. “Enerzijds het feest, de vreugde en uitgelatenheid na de sportieve prestaties, anderzijds de diepe emoties en de verhalen aan de finish. Want elke deelnemer heeft op de één of andere manier te maken met deze ziekte.”

Menselijke maat
Hoe de beide directeuren praten over hun ervaring op de Alpe d’Huez toont meteen de menselijke maat van Innervate: gebouwd op passie voor ICT, maar uiteindelijk gaat het altijd om de mens. Het bedrijf startte in 1999 als zelfstandig avontuur van drie experts in telematica – telecommunicatie en informatica – die samenwerkten bij telecomgiganten Intercai en KPN. Hun multidisciplinaire ICT-kennis wilden ze bundelen met een resultaatgerichte, pragmatische aanpak.
“In 1999 stond het internet nog in de kinderschoenen, in ons logo van destijds stond een @. Dat was toen héél vooruitstrevend,” vertellen ze lachend. “Ons aanbod was breed, we namen de meest uiteenlopende opdrachten aan op het gebied van ICT-advies en projectmanagement. Natuurlijk werd destijds ook al volop met telefonie en computers gewerkt, maar gebaseerd op totaal andere technologie. Vanaf het millennium begon dat te veranderen en werd technologie steeds belangrijker.”
Vanuit die tijdsgeest wordt een kleine twee jaar later zusterbedrijf Cipher opgericht: daar waar Innervate zich richt op ICT-advies specialiseert Cipher zich in applicatieontwikkeling: het beantwoorden van bedrijfsvraagstukken met gebruiksvriendelijke maatwerksoftware.
Eerste uur
“Nog altijd werken hier veel mensen van het eerste uur. Tegenwoordig is dat een gezonde mix van drie generaties, die samen een brede kijk op het werkveld hebben en voor kruisbestuiving zorgen in hoe je vraagstukken aanpakt. Met als prettig gevolg dat we enorme expertise in huis hebben. Dat we zijn meegegroeid met de technologische ontwikkeling is een groot voordeel. We snappen de materie door en door, omdat we ook de historie kennen. Het bedrijf heeft veel bagage. Natuurlijk is ICT sinds de jaren nul spectaculair gegroeid. In dat snel veranderende landschap zijn wij steeds meer gaan focussen en specialiseren. Als bedrijf stonden we regelmatig op het punt: wat doen we wel en wat doen we niet? Nog steeds moeten we daarin keuzes maken. Het gebied is zó enorm groot geworden.”
“Tegenwoordig gaat ons werk steeds meer richting business. De taal spreken van de klant: waar loopt die tegenaan? Gaandeweg zijn we ons steeds meer gaan richten op de zorgsector en dan vooral het care-stuk: organisaties die zich bezighouden met langdurige zorg (versus curatieve zorg ‘cure’, red.). Wat is hun koers, hun ontwikkeling? Tegen welke problemen lopen ze aan?”
Holy grail
“Vaak raken we met zorgorganisaties in gesprek over thema’s die generiek zijn voor de hele sector. Ze lopen grotendeels tegen dezelfde issues aan. Op dit moment is dat vooral de groeiende doelgroep door de vergrijzing, het gebrek aan zorgpersoneel en problemen met de financiering van hun organisatie. ICT is geen holy grail maar kan wel helpen om zaken te automatiseren en efficiënter te laten lopen. En ICT is absoluut één van de pijlers van de hybride zorg.”
“Voor nieuwe technologische oplossingen gaat artificiële Intelligentie (AI) zeker een katalysator zijn. Een voorbeeld: zoals we allemaal weten is de regeldruk gigantisch in de zorg. Een recent project voor spraakgestuurd rapporteren – dat aanzienlijke tijdwinst oplevert voor zorgmedewerkers – mislukte eerder in Limburg, omdat de computer ons Limburgs accent niet goed verwerkt kreeg. AI lost dit nu op.”
ICT is geen holy grail maar kan wel helpen om zaken efficiënter te laten lopen. Het is één van de pijlers van de hybride zorg.
Zorg & wonen
Ook zorg en wonen is een hot topic. Met de toenemende vergrijzing is het zo lang mogelijk thuis laten wonen van senioren één van de oplossingen voor het personeelstekort in zorginstellingen. Veel senioren willen zelf ook graag in hun eigen vertrouwde omgeving blijven wonen. Ze zijn fit en voelen zich veilig in hun huis, met vrienden en familie in de buurt. ICT zal hierbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen, en er staan nog veel veranderingen op dit gebied te gebeuren.”
Het stond zelfs al als toekomstvisie in een oude bedrijfsbrochure: ‘Innervate droomt over een wereld waarin ICT dienstbaar is aan de maatschappij. Waarin ouder een genot is en zorgverleners volledig worden ondersteund en waarin woningcorporaties smart cities exploiteren met een veilig, gezond en energieneutraal leefklimaat.’
Een mooi toekomstbeeld en voor Innervate een stip op de horizon: hoe laat je zorg en wonen zo goed mogelijk in elkaar schuiven? “Technologie gaat hierbij helpen. Door de versnelling die met name AI biedt, komen meer oplossingen binnen handbereik. Om die toevoegde waarde te kunnen bieden, is wel ICT-volwassenheid van alle betrokken partijen nodig. Corporaties, zorg en overheid moeten klaar zijn voor de toekomst, voor de huisvestingsvraagstukken van morgen. De eerste concrete stappen in de markt worden nu gezet.”
“Het zijn best lastig verenigbare werelden: een corporatie plant langetermijn, wel dertig of vijftig jaar vooruit, terwijl een zorginstelling vandáág goede zorg moet verlenen. Daarvoor is goede informatie-uitwisseling nodig tussen alle betrokken partijen.”
Binnen het platform Ontzorg uw Zorg, een initiatief van Innervate voor kennisdeling tussen ICT- en informatiemanagers in de zorg, wordt succesvol kennis op het gebied van IT en Informatiemanagement gedeeld. Ook voor wonen is zo’n community opgezet: Bouwen aan Wonen.
See it coming
“Weten wat eraan komt. See it coming, be prepared. Dat is onze taak: de klant helpen om op de juiste manier, op het juiste moment en op een veilige manier nieuwe technologie te implementeren. Onze toekomstvisie kwam misschien wat vroeg, maar nu is de tijd rijp.”
“De maatschappelijke betrokkenheid zit in het DNA van Innervate. Samenwerking en kennisdeling zijn cruciaal, omdat organisaties binnen dezelfde sector vaak tegelijkertijd met vergelijkbare vragen en uitdagingen te maken hebben. Samenwerken en kennisdelen binnen een community werkt dan ook echt, benadrukken ze.
“In de zorg is dit goed mogelijk, omdat zorginstellingen geen concurrenten van elkaar zijn. Daarnaast gaan we natuurlijk op een integere manier om met de kennis die we van elkaar opdoen. Binnen de communities vervullen wij een verbindende rol. Innervate neemt hierin het voortouw, en dat is een van de redenen waarom klanten bij ons aankloppen.”
Digitale veiligheid
Een goed voorbeeld is het NIS2-event dat Innervate onlangs organiseerde voor zorgbestuurders. De NIS2-richtlijn is de nieuwe wetgeving op het gebied van cybersecurity, die in 2025 in Nederland uitgerold moet zijn.
Digitale veiligheid is een relatief nieuw bedrijfsrisico waar je je als ondernemer tegen moet weren
“Security is natuurlijk een groot actueel thema. We kennen allemaal de voorbeelden van cybercriminaliteit en organisaties die worden aangevallen en daarna gegijzeld voor ransomware. Gelukkig is de awareness over dit gevaar er inmiddels bij vrijwel alle organisaties. Er is ook al veel verbeterd op het gebied van cybersecurity: er is steeds meer aandacht voor en de technologie wordt steeds beter. NIS2 is in feite weer een next step, met aangescherpte wetgeving die nog betere bescherming moet bieden.”
Digitale veiligheid is een relatief nieuw bedrijfsrisico waar je je als ondernemer tegen moet weren. “Onvermijdelijk, want het gaat om de beschikbaarheid van je informatie. Die is belangrijk voor elke organisatie, hoewel de ene sector gevoeliger is dan de ander. Kritische sectoren (zoals gedefinieerd in NIS2-richtlijn) zoals de zorg zijn extra kwetsbaar. De impact van een cyberaanval of een defect kan gigantisch zijn. Malafide, vaak buitenlandse organisaties die zich bezighouden met cybercrime beschikken over veel geld en kennis. Organisaties moeten zichzelf zo goed mogelijk beschermen.”

Lezen: dit werd besproken tijdens het NIS2-event
“Cybersecurity blijft overigens een wedloop, want er liggen voortdurend nieuwe bedreigingen op de loer. Zoals voice cloning: criminelen kunnen je stem zo goed nabootsen dat die levensecht lijkt. De techniek is inmiddels zo ver ontwikkeld dat het verschil tussen echte en nepstemmen niet meer te horen is. Het goede nieuws is dat AI ook weer kan helpen om dit soort fraude te detecteren.”
“De grootste kwetsbaarheid binnen organisaties is en blijft de mens. Cybersecurity begint daarom aan de voordeur, bij de receptie. Net als in real life is het voor criminelen soms makkelijk om daarlangs te komen. Vaak zijn ze zelfs al een hele tijd geïnfiltreerd in de organisatie voordat de daadwerkelijke aanval begint.”
“Dit soort ontwikkelingen zorgt ervoor dat onze rol als adviseur steeds sterker wordt. Vijfentwintig jaar geleden waren we nog echt de architect die de ICT-structuur uittekende en die experts hebben we nog altijd in huis. Maar onze meerwaarde voor de klant verschuift steeds meer richting begeleiding in de toepassing van technologie. In het goed implementeren en uitnutten ervan.”
“ICT is uit de kelder gekomen, zeggen we wel. De rol van technologie is wezenlijk veranderd. Het is steeds duidelijker aanwezig op de werkvloer en in de bestuurskamer. Dat is waar wij bij helpen: bij het toepassen, kneden en samenstellen op maat voor de organisatie van de klant.
“Standaard software wordt steeds uitgebreider, dus ook het stuk maatwerk verandert. Technologieoplossingen worden veelal opgebouwd uit een reeks standaard bouwblokken, aangevuld met een specifiek stukje code op maat. De uitdaging zit steeds meer in de integratie. Daar houden wij ons mee bezig: de helicopterview over al die hedendaagse technologische mogelijkheden. Met het optimaal op elkaar afstemmen en laten samenwerken van applicaties. Of, als het nodig, het bouwen van nét dat ontbrekende bouwsteentje door Cipher.”
ICT is uit de kelder gekomen. De rol van technologie is wezenlijk veranderd.
“Daarbij wordt de timing tussen de ontwikkeling van een technologisch product en de impact ervan steeds korter. Vergelijk maar eens de langzame introductie van de TV (meerdere decennia) met die van de mobiele telefoon (tien jaar) en met die van Chat GPT (twee jaar). Technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. Die versnelling zorgt ervoor dat wij steeds meer veranderen van een kennisdrager in een dienstverlener die helpt bij de juiste implementatie en toepassingen van nieuwe technologie.”
“Uiteindelijk gaat het altijd om de interactie tussen mensen. We werken vanuit een passie voor ICT, maar hóe technologie het leven van mensen beter, makkelijker, aangenamer maakt, dáár gaat het om.”